De digitale procedure in het kort
Woningcorporaties toetsen verplicht of woningzoekenden een sociale huurwoning mogen huren op basis van het huishoudinkomen. Daarvoor gebruiken corporaties de inkomensgegevens van de woningzoekende en eventuele toekomstige medebewoners. Met de digitale inkomensverklaring kunnen woningzoekenden en medebewoners deze gegevens digitaal delen vanuit overheidsbronnen en kan de woningcorporatie deze gegevens valideren.
Om tot een digitale inkomensverklaring te komen, volgen woningzoekenden en medebewoners een digitale procedure waarmee zij gevalideerde identiteits- en inkomensgegevens delen met de woonruimteverdeler of corporatie via MijnOverheid. De digitale inkomensverklaring wordt opgesteld in het woonruimteverdeelsysteem door gegevens uit verschillende bronnen te combineren.
De woningcorporatie krijgt met de digitale procedure beschikking over:
Een BSN, een gevalideerde geslachtsnaam en geboortedatum. Daarmee kan vastgesteld worden dat de persoon voor wie het inkomen digitaal wordt verstrekt, ook de persoon is die al een bepaalde periode ingeschreven staat. (Een afgeleid van) het BSN mag ook alleen hiervoor worden opgeslagen.
Een gevalideerd inkomensgegeven. Zo kan met zekerheid vastgesteld worden dat het inkomen ook daadwerkelijk bij de woningzoekende hoort, en een betrouwbare bron heeft (Belastingdienst).
Samen worden deze gegevens gebruikt zodat het woonruimteverdeelsysteem een digitale inkomensverklaring kan opstellen, die gebruikt kan worden voor de inkomenstoets.
Voordelen van de digitale procedure
Voor woningzoekenden vergemakkelijkt de digitale procedure het toewijzingsproces. Zij kunnen eenvoudig, snel en veilig hun gegevens delen met woningcorporaties. Het is niet langer nodig om allerlei formulieren te downloaden, printen en versturen. Het is niet verplicht om de gegevens digitaal aan te leveren, dus de woningzoekende behoudt de vrijheid om er geen gebruik van te maken en mag te allen tijde de instemming voor het gebruik van de gegevens intrekken. Gedurende de pilot waren woningzoekenden erg positief, unaniem gaven ze de voorkeur aan de nieuwe werkwijze vanwege het gebruiksgemak.
De digitale procedure levert ook de woningcorporatie tijdswinst op: het vermindert de administratieve lasten van woningcorporaties en woonruimteverdelers.
En op deze manier ontvangen woningcorporaties betrouwbare gegevens, rechtstreeks van de overheid, waardoor de kans op toewijzingsfraude kleiner wordt. Ook worden de gegevens die de woningzoekende deelt beter beschermd: er worden minder gegevens gedeeld, via een beveiligde verbinding met de overheid.
Wat is nodig om de digitale procedure te gaan gebruiken?
Woningcorporaties en woonruimteverdelers moeten een aantal stappen doorlopen voordat zij live kunnen gaan met het digitaal delen van inkomensgegevens. Hierbij gaat het om organisatorische, juridische en technische aanpassingen in de eigen processen en systemen. Zoals proceswijzigingen, afspraken met de accountant, het aanpassen van informatiebeveiligings- en privacydocumentatie en het aansluiten op de digitale infrastructuur van de overheid.
Het is belangrijk dat de uitrol en voorbereiding daarop zorgvuldig gebeuren. Daarom heeft Aedes Datastandaarden de DIV-it-standaard ontwikkeld. Aedes Datastandaarden ondersteunt woningcorporaties, woonruimteverdelers en samenwerkingsverbanden met de DIV-it-standaard bij het implementeren van de digitale procedure. DIV-it schrijft een zorgvuldige en gestandaardiseerde wijze voor om de digitale procedure in gebruik te nemen. Om mogelijke risico’s te mitigeren, adviseren wij om om de digitale inkomensverklaring conform DIV-it te implementeren.