Skip to main content
Skip table of contents

3. Aanmelden bij BZK

Deel 3 van de DIV-it implementatie is het aanmelden als gebruiker bij BZK. Zorg ervoor dat je voor aanmelding alle onderdelen van stap 2 uitgewerkt hebt.


Ben je bij deze stap aangekomen? Vul dan dit formulier in en hou het DIV-it team op de hoogte.


Aanmelding

Om door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken (BZK) aangewezen te worden als gebruiker van het BSN, moet je een aanmeldformulier opsturen naar BZK.
Informatie over de aanmelding en het aanmeldformulier vind je op de pagina “Voorbereiden aanmelding”.

Wanneer de aanmelding compleet is en je aangewezen bent als gebruiker, kun je verder gaan naar deel 4, en de organisatie aanmelden bij Logius en RvIG.

Let op: Als een woonruimteverdeler of corporatie is aangewezen als gebruiker door BZK heeft deze het recht, maar ook de plicht om het BSN te verwerken. Woonruimteverdelers en corporaties die zich aanmelden moeten de intentie hebben om binnen korte termijn het BSN te verwerken. Daarom meld je je pas aan als gebruiker als je voorbereid bent om de digitale inkomensverklaring in gebruik te nemen.

De plicht om het BSN te verwerken doet geen afbreuk aan het recht dat de woningzoekenden hebben om zelf de keuze te maken of zij het BSN wel of niet willen delen met de woonruimteverdeler of corporatie.


Publicatie in de Staatscourant

Wanneer je als gebruiker aangewezen bent, zal er een publicatie in de Staatscourant plaatsvinden. Hiervoor hoef je verder zelf geen stappen te ondernemen, dit wordt automatisch door BZK gepubliceerd.

De publicatie kan even duren, meestal zal je zelf al de bevestiging van toewijzing ontvangen hebben voordat de publicatie plaatsvindt. Je mag doorgaan naar deel 4 voordat de publicatie in de Staatscourant heeft plaatsgevonden mits je de bevestiging van toewijzing ontvangen hebt.

Zie hier een voorbeeld van de publicatie bij aanwijzing van Maaskoepel

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-3575.html

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.