Skip to main content
Skip table of contents

Concept uitwerking bevragen BV BSN bij toewijzing

We gaan er van uit dat de woningzoekende een aantal gegevens al heeft gedeeld bij zijn inschrijving:

  • Geslachtsnaam

  • Geboortedatum

  • Geslachtsaanduiding (M/V/X. De geslachtsaanduiding moet corresponderen met de registratie in het paspoort)

  • Huisnummer

  • Postcode

Als dat niet het geval is, moeten de gegevens worden uitgevraagd. We adviseren om voorzichtig te zijn met het corrigeren van geslachtsnaam en geboortedatum. Dit omdat er een risico bestaat op identiteitsverwisseling als de gegevens worden gecorrigeerd.

Het proces dat vervolgens moet worden gevolgd om gevalideerde identiteits- en inkomensgegevens van de woningzoekende te krijgen, is hieronder beschreven.

Stap 1-3. Instemming met digitale procedure

De corporatie verstrekt aan de woningzoekende informatie over het hoe en waarom van het digitaal verstrekken van de gegevens en de daarbij behorende gegevensverwerkingen (zie ook: Vragen van instemming en Intrekken van instemming). De woningcorporatie vraagt of de woningzoekende instemt met de digitale procedure om het BSN en de inkomensgegevens te delen. Als de woningzoekende instemt met de digitale procedure roept het woonruimteverdeelsysteem MijnOverheid aan. Via MijnOverheid kan de woningzoekende het BSN en de inkomensgegevens delen.

Stap 4-5. Inloggen met DigiD

De woningzoekende logt met DigiD in op de MijnOverheid-omgeving.

Stap 6-8. Delen van BSN en inkomensgegevens

De woningzoekende krijgt het BSN en de inkomensgegevens te zien in de MijnOverheid-omgeving en wordt gevraagd of hij deze wil verstrekken aan de corporatie. Als de medebewoner het BSN en de inkomensgegevens wil delen worden deze verstrekt aan de corporatie via het koppelvlak Delen van mijn Gegevens.

Stappen 9 - 16. Validatie BV BSN

Op basis van het BSN raadpleegt het woonruimteverdeelsysteem op de achtergrond de Beheervoorziening BSN (BV BSN) met de verificatievraag ‘Toetsen van de combinatie BSN en identificerende gegevens’. De corporatie kan zo met de BV BSN controleren of de set van identificerende gegevens die de woningzoekende heeft opgegeven overeenkomt met de set van identificerende gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP, een registratie van de overheid) behorende bij een BSN. De corporatie gebruikt daarvoor eerst zoekpad 2 en als validatie via zoekpad 2 niet lukt, zoekpad 1. Het proces dat volgt op de beide zoekpaden wordt hieronder uitgelegd.

Let op: bij het bevragen van de BV BSN wordt de geslachtsaanduiding die de medebewoner door heeft gegeven bij inschrijving gebruikt. De geslachtsaanduiding X in het paspoort, dus zoals de medebewoner doorgeeft, staat in de BRP geregistreerd als een O (onbekend). Daarom moet de geregistreerde geslachtsaanduiding X in het woonruimteverdeelsysteem vertaald worden naar een O voordat de BV BSN bevraagd wordt.

Stap 9 - 11 en stap 16. Zoekpad 2

In de BV BSN worden [BSN, geslachtsnaam, geboortedatum, geslachtsaanduiding] van de woningzoekende gecontroleerd (zoekpad 2). Als de validatie lukt via zoekpad 2, ontvangt het woonruimteverdeelsysteem het BSN en de gevalideerde geslachtsnaam en geboortedatum van de woningzoekende. De corporatie toont de gevalideerde geslachtsnaam en geboortedatum aan de woningzoekende ter controle. Als de woningzoekende akkoord gaat met het gebruik van de gegevens, verstuurt hij deze instemming aan het woonruimteverdeelsysteem (stap 16).

Stap 12 - 16. Zoekpad 1

Als de validatie via zoekpad 2 mislukt worden [BSN, geboortedatum, geslachtsaanduiding, huisnummer, postcode] van de woningzoekende gecontroleerd (zoekpad 1). Als de validatie lukt via zoekpad 1, ontvangt het woonruimteverdeelsysteem het BSN en de gevalideerde geslachtsnaam en geboortedatum van de woningzoekende. De corporatie mag in dit geval de geslachtsnaam in het antwoordbericht van de BV BSN gebruiken om de geslachtsnaam die de woningzoekende heeft opgegeven, in de eigen administratie te corrigeren.

De corporatie toont de gevalideerde gecorrigeerde geslachtsnaam en geboortedatum aan de woningzoekende ter controle en vraagt of hij akkoord is met het corrigeren van geslachtsnaam en de inschrijving wil bevestigen. Als de woningzoekende akkoord gaat met het gebruik van de gegevens, verstuurt hij deze instemming aan het woonruimteverdeelsysteem (stap 17).

Stap 17-18. Maken van digitale inkomensverklaring

De gevalideerde identiteitsgegevens geslachtsnaam en geboortedatum en de gevalideerde inkomensgegevens T-1 en T-2 worden gecombineerd tot een digitale inkomensverklaring en voorzien van een waarmerk door de softwareleverancier. De digitale inkomensverklaring wordt getoond aan de woningzoekende.

Stap 19-20. Verstrekken digitale inkomensverklaring aan de woningcorporatie

Als de woningzoekende instemt met het gebruik van de digitale inkomensverklaring ten behoeve van de inkomenstoets voor de toegewezen woning, wordt de digitale inkomensverklaring met gevalideerde identiteits- en inkomensgegevens en een waarmerk van het woonruimteverdeelsysteem verstrekt aan de woningcorporatie ten behoeve van de inkomenstoets. De woningcorporatie slaat de digitale inkomensverklaring op in het dossier van de verhuring, ten behoeve van de accountantscontrole.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.